Eet van het goede, en het toegestane

Plaats reactie
ZwakkeZuster
Site Admin
Berichten: 44
Lid geworden op: 08-04-2016 17:51

Eet van het goede, en het toegestane

Bericht door ZwakkeZuster » 08-04-2016 20:19

Eet van het toegestane en het goede 🍉🍎
" Ik keek naar de Sahaba (metgezellen) en ik keek naar ‘Abdullah ibn al-Mubarak, maar ik zag geen verschil in deugden, behalve dat zij de Profeet (sallallahu `alayhi wa sallam) vergezelden en samen de slagvelden hadden meegemaakt." – dit heeft Sufyan ibn ‘Uyaynah (rahimahullah) gezegd over ‘Abdullah –
Iedereen ken de prachtige leerzame verhalen van ‘Abdullah ibn al-Mubarak (rahimahullah), maar over zijn vader is niet veel geschreven. zijn vader was een slaaf van een handelaar van de stam Handhala zoals staat vermeld in het boek, Tarikh Baghdad van al-Khatib al-Baghdadi, en in het boek Siyar A’lam al-Nubala van al-Dhahabi.
‘Abdullah’s vader Mubarak was bekend om zijn vrome rechtvaardige karakter en was veelvuldig in aanbidding. Historische bronnen zoals Shadharat al-Dhahab en Wafayat al-A’yan brengen wat leerzame gebeurtenissen naar voren over de slaaf Mubarak en zijn eigenaar. Mubarak werkte jaren op een plantage van fruit en gewassen, op een dag kwam de eigenaar naar hem toe terwijl hij aan het werk was. De eigenaar zei tegen hem, “Geef mij een zoete granaatappel.” Mubarak ging naar de boom en plukte een granaatappel en gaf het aan de eigenaar. De eigenaar nam een hap en kwam erachter dat het een zure granaatappel was. Hij zei tegen Mubarak, “Ik vroeg jou om een zoete granaatappel en jij geeft mij een zure? Breng mij en zoete! Dus Mubarak ging een andere granaatappel halen, maar dit bleek ook weer een zure te zijn. De eigenaar raakte geïrriteerd en wilde graag een zoete granaatappel, en voor de derde keer haalde Mubarak een zure granaatappel, waarop de eigenaar zei, “Ken jij het verschil niet tussen zuur en zoet?”Mubarak antwoordde, “Nee.” De eigenaar zei, “Hoe is dat mogelijk?” Mubarak zei, “Omdat ik nog nooit een granaatappel heb gegeten, dus ik kan het verschil niet zien.” De eigenaar was verbaast en zei, “Waarom heb jij er nog nooit één gegeten?” hij zei, “Omdat u mij geen permissie heb gegeven om er eentje te eten.”
Dit is de vader van ‘Abdullah ibn al-Mubarak, zijn godsvrees was hetgeen hem tegenhield van het eten van fruit tijdens het jaren van hard werken op het land.
Toen de eigenaar zijn oprechtheid zag vroeg hij aan Mubarak of hij met zijn dochter wilde trouwen, maar hij antwoordde, “De mensen van de jahiliya (onwetendheid) trouwde om de afkomst, de joden trouwen om welvaart en de christenen trouwen om schoonheid maar deze Ummah trouwt om de religie (godvruchtigheid).
De eigenaar stond versteld van zijn karakter waardoor hij zijn vrouw informeerde en zei, “Ik ken niemand die geschikter is voor onze dochter dan Mubarak.” Ondanks dat de welvarende familie vele huwelijksaanzoeken kregen gaven ze hun dochter aan de vrijgelaten slaaf Mubarak.
Uiteindelijk trouwde ze.
De bruid werd gebracht naar Mubarak, maar hij consumeerde het huwelijk niet voor veertig dagen. Samen waren ze bezig met aanbidding, en Mubarak deed zijn best om haar te voeden met Halal (toegestane) en Tayyib (uitstekende) voedsel voor veertig dagen. Na drie dagen geen huwelijksnacht ging zijn vrouw klagen bij Mubarak. Mubarak antwoordde, “Waarlijk, jouw vader was een vrome man, maar hij was ook een Qaadhi. Ik heb twijfels over de reinheid van zijn geld en waarmee hij jou heeft gevoed. Ik verlang, voor we het huwelijk consumeren, dat twijfelachtig voedsel uit ons lichaam zal zijn zodat Allaah ons kan zegenen met godvruchtige nakomelingen.” Toen zij deze uitleg hoorde begreep ze het, en was haar onzekerheid weg en ging samen met haar man verder met de veertig dagen aanbidding. En wie kregen zij uiteindelijk als kind?, juist, ‘Abdullah ibn al-Mubarak!
Als wij kijken naar voeding dan kijken we meestal naar Halal terwijl we Tayyib vergeten terwijl in de Qur’an, deze twee (Halal en Tayyib) bijna altijd bij elkaar worden genoemd.
De Arabische taal is zo mooi dat elk woord een stam heeft van meestal drie letters wat de basis betekenis van het woord aangeeft.
Tayyib is van taa-ya-ba (ط ي ب) en het betekend letterlijk, goed, prettig, aangenaam, uitstekend, toegestaan. Het woordje Tayyib betekent goed, schoon, rein, voedzaam, zacht, zuiver en toegestaan. Dus samenvattend betekend Tayyib, iets dat goed is en puur.
Is jouw voeding zuiver? Is jouw voeding puur? We kunnen een voorbeeld noemen, bijvoorbeeld geraffineerde suiker. Om geraffineerde suiker te krijgen moet men de suiker wassen, snijden, malen, walsen (persen), filteren, centrifugeren, klaren, carbonatatie (fosfatatie), indikken door verdamping, ontkleuren (m.b.v. verkoolde koeienbeenderen), ionenuitwisseling met een hars, verder indikken door evaporatie, kristallisatie, nogmaals centrifugeren en drogen (behandelen met antischuimmiddel, behandelen met formaldehyde, verzuren met zwaveldioxide, toevoegen van hardheidsstabilisator, schonen m.b.v. blauwzuur, enz.
Geraffineerde suiker is ontdaan van vitaminen, mineralen en vezels en bevatten alleen nog maar de ‘suikers’. Omdat er geen vitaminen, mineralen en vezels meer aanwezig zijn, is geraffineerde suiker op geen enkele manier voedzaam en is het dus eigenlijk onnuttig om te eten. Daarnaast kan het veel schade aanrichten. Bij het begin van het proces was de suikerriet en suikerbiet nog puur en zuiver, maar door het proces is het niet meer puur en zuiver.
Dus men moet altijd nagaan, is iets Halal en Tayyib!
“ O mensen, eet van wat op de aarde is het (Halal en Tayyib) toegestane en het goede, " [Surah al-Baqarah, vers 168]
“ O jullie die geloven, eet van de (Tayyib) goede dingen waarmee Wij jullie hebben voorzien en weest Allaah dankbaar. " [Surah al-Baqarah, vers 172]
“ En zij vragen jou (O Mohammed) wat hun (Halal) toegestaan is. Zeg: "Jullie toegestaan zijn alle (Tayyib) goede (soorten voedsel) " [Surah al-Maidah, vers 4]
“ En eet van de goede (Tayyib), toegestane (Halal) zaken waarmee Allaah jullie voorziet. En vreest Allah, Degene in Wie jullie geloven. " [Surah al-Maidah, vers 88]
“ Eet dus van het (Halal en Tayyib) toegestane en het goede waar Allaah jullie mee voorzien heeft en wees dankbaar voor de gunsten van Allaah, als jullie alleen Hem aanbidden. " [Surah al-Nahl, vers 114]
“ Eet van de (Tayyib), goede dingen, waarmee Wij jullie hebben voorzien en overdrijft niet zodat Mijn woede jullie niet treft. En wie door Mijn woede getroffen wordt zal waarlijk ten onder gaan. " [Surah Ta-Ha, vers 81]
“ O Boodschappers, eet van de (Tayyib) goede zaken en verricht goede daden. Voorwaar, Ik ben Alwetend over wat jullie doen. " [Surah al-Muminoen, vers 51]
“ Allaah is het, Die de aarde voor u als een rustplaats heeft gemaakt en de hemelen als gewelf, Die u gevormd heeft en u een schone vorm heeft gegeven en u van (Tayyib) goede dingen heeft voorzien. Dit is Allaah uw Heer. Gezegend is Allaah, de Heer der Werelden. " [Surah al-Ghafir, vers 64]
eetdrinkmaaroverdrijftniet.blogspot.nl

Plaats reactie