advies voor de pas getrouwde

Plaats reactie
ZwakkeZuster
Site Admin
Berichten: 44
Lid geworden op: 08-04-2016 17:51

advies voor de pas getrouwde

Bericht door ZwakkeZuster » 08-04-2016 20:11

Hier volgt voor jou, beste echtgenote, een sublieme en nuttige aanbeveling.
Ibn al Jawzi Rahimahu Allah heeft gezegd : • Abd Al Malik Ibn Umayr heeft gezegd : "Awf Ibn Mulham ash Shaybani liet zijn dochter trouwen met Ilyas Ibn Al Harith Ibn Amr al Kindi. Toen ze gedaan hadden met haar klaar te maken om haar bij hem te brengen, kwam haar moeder Umama bij haar binnen om haar een aanbeveling te geven. Zij zei : " O mijn dochter ! Als het een verdienste was in de ethiek of een eer in de rang om een aanbeveling achterwege te laten, dan zou ik het achterwege gelaten hebben en het jou bespaard hebben. Maar dit is een herinnering voor de persoon die vergeet en kennis voor de persoon met verstand.
O mijn dochter! Als de vrouw zonder haar man zou kunnen en zich zou beperken tot haar vader en haar grote nood aan hem, dan zou jij zeker behoren tot de vrouwen die dit het minst nodig hebben. Maar de vrouwen zijn geschapen voor de mannen, net zoals de mannen geschapen zijn voor de vrouwen.
O mijn dochter ! Je verlaat de plaats waar je het daglicht gezien hebt en het nest waarin je opgegroeid bent, voor een huis dat je niet kent en een levensgezel waaraan je niet gewend bent, die jouw koning wordt. Wees dus voor hem een dienstbode, dan zal hij voor jou een slaaf zijn. Respecteer tien zaken die voor jou een waardigheid en een herinnering zullen zijn :
De eerste en tweede gaan over het gezelschap, het tevredenstellen en de relatie met navolging en gehoorzaamheid volgens wat redelijk is. Het tevredenstellen betekent het tot rust brengen van het hart en in het luisteren en de gehoorzaamheid schuilt de tevredenheid van de Heer.
De derde en de vierde gaan over het beschermen van zijn geur en zicht. Laat zijn blik niets onaangenaams zien bij jou en laat hem bij jou enkel de beste geur ruiken. Kohl is de beste zaak en water is het beste parfum.
De vijfde en de zesde gaan erover dat je aandacht schenkt aan zijn eten en zijn slaap. De gloed van de honger is een vuurzee en de verstoring van de slaap drijft tot wanhoop.
De zevende en achtste gaan erover dat je voorkomend moet zijn met zijn huisbediendes en zijn kinderen en dat je moet waken over zijn rijkdom. De bescherming van de bezittingen is een goede zaak en voorkomendheid tegenover de huisbediendes en de kinderen is een goede houding.
De negende en de tiende gaan erover dat je zijn geheimen niet onthult en hem nooit ongehoorzaam bent; want als je zijn geheim onthult, heb je geen enkele waarborg tegen zijn verraad en als je zijn bevel niet opvolgt, dan zal je zijn hart doen ontvlammen.
Zorg ervoor dat je niet verheugd bent als hij verdriet heeft en dat je niet jammert als hij tevreden is. De eerste eigenschap is een tekortkoming en de tweede een onwelwillendheid.
Wees zoveel als je kan respectvol, zo eerbiedig mogelijk en zo goed en zo lang mogelijk goed gezeldschap.
Weet, mijn dochter, dat je van hem nooit zal bereiken wat je wil tot je meer belang hecht aan zijn tevredenheid en zijn verlangens dan aan die van jou, in hetgeen waarvan je houdt en hetgeen je verafschuwt. •
Ze werd aan hem voorgesteld, maakte een grote indruk op hem en hun kinderen waren koningen die na hem heersten.
Ahkam an-nisaa p. 142-143 en zie al aqd al farid van ibn abd Rabbih v. 6 p. 83-85

Plaats reactie